top of page

Je moet niet alles geloven wat je denkt.

  • Foto van schrijver: Mara Smit
    Mara Smit
  • 6 jul
  • 5 minuten om te lezen

Over oude logica, vertrouwde gedachten en  nieuwe keuzes
Over oude logica, vertrouwde gedachten en nieuwe keuzes

Hoe ben je eigenlijk ooit gaan denken wat je denkt en dus bent gaan geloven?

Heb je daar wel eens écht bij stilgestaan?

Je zegt tegen jezelf:


“Ik ben niet goed in spreken voor groepen.”

"Ik moet echt 8 uur slapen.”

" Mijn huis moet opgeruimd zijn anders heb ik geen rust.”


Maar waar komen die gedachten (overtuigingen) vandaan?

Ons denken vormt zich uit wat we hebben gezien, gehoord, gevoeld, meegemaakt. We maken conclusies – vaak zonder dat we het bewust doorhebben. Keuzes soms gebaseerd op één enkele ervaring, soms op meerdere. En op basis daarvan gaan we de toekomst in en bepalen we wat we vinden over onszelf. Want: Eigenlijk ben je gewoon altijd je toekomst aan het voorspellen.



Je beweegt naar morgen met gedachten uit gisteren. Want wat je kent, voelt veilig. Wat je niet kent, kun je niet invullen.

Dus kies je – onbewust – voor wat vertrouwd is. Ook al past het misschien niet meer bij wie je nu bent. En dat kan ertoe leiden dat je gevangen raakt in patronen die allang niet meer kloppen.


Maar zolang je dezelfde gedachten blijft gebruiken en geloven, blijf je jezelf steeds dezelfde ervaringen geven.


En op zich is dat geen probleem. Tenzij je er last van krijgt. Dan ervaar je het als een probleem. En dan ontstaat de wens tot verandering.



“Hou fijne dingen langer vast”

Een sigarettenreclame uit 1974. Een vrouw in een witte trui, een Belinda in haar hand. De boodschap: ontspanning. Zelfzorg. Genot. Roken als symbool van vrijheid en stijl. Met schoonheid als archetype.

Toen was reclame maken voor sigaretten nog volkomen normaal. Het stond in bladen, op billboards. Je herinnert je misschien de Marlboroman ook nog wel: stoer en zelfverzekerdheid in een pakje. Met een knappe kop op de koop toe. En herinner je je nog de reclames voor melk? Melk is goed voor elk. Of met melk meer mans, zelfs bekende Nederlanders werkten mee aan de reclamecampagne in die tijd.

En het werd geloofd. Want ja – zo werkt dat met reclames. En zo werkt dat dus ook in ons denken.


Vanuit onschuld maakte men keuzes.

We handelden naar de kennis van toen. We namen beslissingen op basis van wat toen logisch leek. Er was geen reden om eraan te twijfelen – totdat we meer kennis vergaarden.


ree

Zoals we ooit zonder twijfel aannamen dat een sigaret ontspannend was of melk toch wel heel gezond, zo nemen we nu soms nog zonder twijfel aan dat we “niet goed genoeg zijn”, “geen lef hebben” of “ zonder genoeg slaap echt de dag niet aan kunnen”. Maar ook dat zijn keuzes gebaseerd op wat we ooit ervaren hebben. En dat heeft niks met hier en nu te maken.


Zo werkt dat met je eigen overtuigingen.

Wat jij vandaag denkt – over jezelf, over anderen, over het leven –heeft zich gevormd op basis van ervaringen, verhalen en herinneringen van vroeger.

Ze klonken logisch. Ze zijn vertrouwd.

Maar kloppen ze nog steeds? Of liever nog: wil je ze nog geloven?




Je hoeft niet te blijven denken wat je ooit dacht

Je denken gaat veelal automatisch. Het voelt vertrouwd. Zelfs als het je klein houdt, tegenwerkt of belemmert.

En zolang je die gedachten niet bevraagt, blijf je ernaar leven. Niet omdat ze waar zijn – maar omdat je ze gelooft alsof ze waar zijn.

Net zoals we ooit geloofden dat roken ontspannend was of sexy en stoer. Tot we meer leerden. Tot we anders wisten. En hierdoor beseften dat we betere keuzes konden maken. Die beter bij ons pasten bij de kennis die we nu hebben.



Een ervaring uit de praktijk


Een cliënt kwam bij me met hevige hooikoortsklachten. Haar ogen traanden continu, haar neus liep en ze nieste veel, naar buiten gaan was ongemakkelijk en ze had zich erbij neergelegd: "Ik kan dit gewoon niet."


Tijdens één coachsessie zijn we gaan onderzoeken waar het begonnen was, waarom het in haar systeem belangrijk was, en wat ze onbewust was gaan geloven. Met behulp van onderzoek in haar jeugd en hypnose kreeg haar verhaal een nieuwe betekenis.


Er is alleen nog een milde variant van hooikoorts die haar nauwelijks belemmert. Ze is opgelucht – en vooral: blij dat ze weer van de natuur kan genieten zonder strijd.


Het gaat niet over schuld of over eigen toedoen.

Het gaat over betekenisgeving in een periode waarin iets belangrijk was.

En het goede nieuws is: die betekenis mag je herzien als het je belemmert.



Vijf vragen om jouw overtuigingen open te breken

  1. Is dit echt waar – of heb ik het gewoon vaak gedacht en ben ik het gaan geloven?

  2. Wie heeft mij dit ooit verteld of voorgedaan?

  3. Wat was toen mijn reden om dit te geloven?

  4. Wat kost het me als ik dit blijf geloven?

  5. Wil ik dit nu, met alles wat ik weet, nog steeds geloven?



Veelvoorkomende overtuigingen die aan herziening toe zijn

🔹 “Ik ben nou eenmaal zo”

🔹 “Ik moet alles onder controle houden”

🔹 “Ik moet hard mijn best doen”

🔹 “Ik ben niet goed met emoties”

🔹 “Ik moet eerst alles zeker weten, dan pas iets proberen”


Ze klinken misschien wel als waarheid. Maar zijn vaak slechts echo’s van vroeger. Ooit ‘waar’ voor jou – nu misschien achterhaald.



Wat als het niet meer klopt?

Dan mag je opnieuw kiezen.

Net zoals we zijn gestopt met het verheerlijken van roken en het veelvuldig drinken van melk, mag jij ook stoppen met het geloven van oude waarheden over jezelf.

Je hoeft niet ineens alles om te gooien. Begin met anders kijken. Met jezelf vragen stellen.


En stel jezelf deze: “Als ik dit niet al dacht… zou ik het dan nu opnieuw willen geloven?”

Wat kun je nu doen?

🎯 Mini-oefening:

Kies één overtuiging die je regelmatig denkt. Bijvoorbeeld: “Ik durf niet op de snelweg te rijden.” of "Ik heb echt 8 uur slaap per nacht nodig?"

Vraag je af:→ “Klopt dit? Of geloof ik het omdat ik het al zo vaak gedacht heb?”


🌀 Reflecteer:

Wat zou er gebeuren als je dit niet meer gelooft? Welke ruimte komt er dan vrij?


Observeer je gedachten. Want hoe vaak is er een gedachte die bevestiging geeft aan wat je denkt?



En als je echt wilt veranderen?

Dan begeleid ik je daar graag bij. Met Next Gen NLP duiken we in de oorsprong van je overtuigingen. We werken niet aan het symptoom – we herschrijven het fundament. Waardoor verandering als vanzelf plaatsvindt. Met bewustwording als sleutel.



Slotgedachte

Je moet niet alles geloven wat je denkt.

Zeker niet als het gedachten zijn die zijn ontstaan in een andere tijd, met andere omstandigheden.

Gedachten die toen nodig waren, maar nu in de weg zitten.

Zoals die oude reclames. Die werkte toen. Maar vandaag kies je anders –omdat je meer weet, omdat je anders weet, en omdat jij jezelf niet op herhaling hoeft te zetten.



Klaar om te denken vanuit vandaag?

Veel van wat jij gelooft , is gevormd in een tijd waarin je simpelweg niet beter wíst.

Maar vandaag weet je meer. Vandaag zie je anders.

En dus mag je vandaag nieuwe keuzes maken. Omdat je over jezelf mag geloven wat je het liefste wilt.


🔹 Wil je ontdekken welke overtuigingen jou onbewust klein houden?

🔹 Wil je loskomen van oude verhalen die niet meer kloppen?

🔹 Wil je jezelf leren denken voorbij je herinneringen?

🔹Wil je uit oude patronen stappen en opnieuw voor jezelf kiezen?


Plan een coachingsessie waarin we samen onderzoeken welke gedachte jij vandaag niet meer hoeft te geloven.

Of meld je aan voor de training persoonlijke ontwikkeling als je wilt leren hoe deze mechanismen werken. Deze start in oktober.



💌 Meer van dit soort denk-inspiratie in je mailbox?


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page